Zorgtraject inzichtelijk.

Klant
Zilveren Kruis | Greenberry
Expertise
Interaction Design, In-house design team
Zilveren Kruis project image
Uitdaging
Naast prijs, concurreren zorgverzekeraars op persoonlijke aandacht.

Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Denk dan aan het behandeltraject, welke aanbieders er in de buurt zijn of wanneer een rekening betaald moet worden. Eerder stond deze informatie verspreid over verschillende tools van Zilveren Kruis. Hier binnen navigeren is lastig voor patiënten en hun naasten.

Samen met Zilveren Kruis hebben we gestreefd naar een allesomvattende tool voor het samenstellen van een persoonlijk zorgplan. Daarmee meerdere Zilveren Kruis- tools samengevoegd tot één geheel.
Mijn rol
✅ Mobile en desktop interactie ontwerp
✅ UX Designer tijdens discovery traject sprint
✅ Input ophalen bij verschillende stakeholders
✅ In-house werken bij Zilveren Kruis op locatie
✅ Samenwerking met strategie, design & development team
Koppelen, schetsen, valideren
In het begin heb ik inzichten opgedaan bij het merk-, identiteit- en ontwikkelteam. We werkten samen met de ontwerpers en ontwikkelaars van Zilveren Kruis, om snel te itereren. Hierna begon ik al gauw met het in kaart brengen van de flow. 

Dit resulteerde in een serie flowcharts en priority guides. Daarna heb ik gedocumenteerde wireframes (desktop en mobiel) gemaakt, evenals gedetailleerde interactieve prototypes.
Wilt u het bonnetje?
Na inloggen met DigiD, kan een klant écht zien waar hij aan toe is. Zo heb je snel zicht op wachttijden, prijzen en aanvullende zorg. Deze informatie sla je op in het 'bonnetje' rechtsboven, die je als PDF naar jezelf mailt. Ouderwets? Een oplossing die iedereen past.
Lange rij? We helpen je wachten
De wachttijd kan snel oplopen. In de tussentijd geholpen worden is dan wel zo fijn. Zilveren Kruis biedt op verschillende punten in de reis extra diensten aan, bijvoorbeeld de Zorgcoach. Deze en meer zijn allemaal te vinden in dezelfde tijdlijn in de Zorgverkenner.
Sprintje trekken
De eerste versie van de tool werd in drie maanden ontwikkeld.

We verwerkten regelmatig updates en werkten in-house met het sprint team. Ik was hierin verantwoordelijk voor het interactie ontwerp. Na het opleveren van een MVP van ons product, hebben we geholpen bij het testen van het product met klanten van Zilveren Kruis. Deze inzichten leidde tot versie 2.0 van de Zorgverkenner. Een vloeiende ervaring, als basis voor toekomstige ontwikkelingen.
Zorgverkenner. Zilveren Kruis ©
Resultaat
Door informatie uit betrouwbare bronnen aan elkaar te koppelen, kan Zilveren Kruis de digitale klantreis versoepelen. De Zorgverkenner slaat een brug tussen consument en zorgverlener.

Zilveren Kruis heeft de Zorgverkenner geleidelijk uitgerold als hun nieuwe digitale propositie. Eén die in toekomstige campagnes wordt ingezet bij de promotie van hun merk. 

✅ Tijd om een passend antwoord te vinden drastisch omlaag gebracht
✅ Ontwikkelteams samengebracht tot één vloeiend werkende tool
✅ Passende tools voor iedere gebruiker en kennisniveau
✅ Vertrouwd en veilig inloggen met DigiD
✅ Gelijk zicht op je persoonlijke situatie